Je kunt tegenwoordig de krant niet meer openslaan of de televisie aanzetten zonder dat je wordt geconfronteerd met nieuwsberichten die je droevig of boos maken. De ene ramp volgt de andere op, en als je net denkt dat het eigenlijk wel goed gaat met de wereld, hoor je weer over het ene schandaal na het andere. Ook zullen er genoeg dingen zijn die het nieuws niet halen, waar je je druk om kunt maken of die je zorgen baren, maar waar je niet omheen kunt.
Ik hoor vaak – en misschien wel vaker dan voorheen – dat de (mede)menselijkheid vandaag de dag ‘ver te zoeken’ of helemaal ‘uitgestorven’ is. Toch meen ik dat er ook van alles te vinden is dat wél hoopgevend is en positief stemt. Dit column is een kleine ode aan alles wat je niet hoort, maarwat wel noemenswaardig is.
Het ABP stopt met het beleggen in kolen, olie en gas.
Eén van Nederlands grootste pensioenfondsen, het ambtenaren- en docentenpensioenfonds ABP, is in 2021 gestopt met het financieren van de fossiele industrie. Voorheen investeerde het ABP ruim €15 miljoen per jaar in oliemaatschappijen als Shell en Exxon, met grote klimaatontwrichting ten gevolge. Door onder andere actievoering van Fossielvrij NL en een Argentijnse inheemse gemeenschap, genaamd de Mapuche tegen Shell, kiest het ABP voor beleggingen die in het belang zijn van de pensioendeelnemers én een schonere toekomst. Vele kleinschalige en later grootschalige actievoering hebben hiertoe geleid, dus wie denkt dat je als individu niet een verschil kan maken, heeft het mis!
Positieve nieuwszenders.
Nieuws waar je wél vrolijk van wordt lijkt soms moeilijk te vinden, maar is er echt wel. Zo heb je The Happy Broadcoast, een nieuwszender waar positief nieuws centraal staat en die positieve veranderingen en vooruitgang een podium biedt. Zo berichten ze over het dorp Piplantri in India, waarin het dorp tezamen 111 bomen plant na de geboorte van een meisje. Daarnaast sparen de inwoners tezamen voor het naar school kunnen gaan van deze meisjes. Hierdoor zorgt dus iedere dorpsbewoner ervoor dat twee grote problemen binnen de Indiase bevolking wordt aangepakt; het tegengaan van ontbossing én het realiseren van een educatieve toekomst voor meisjes en vrouwen. Ook World’s Best News, Good News Network en het Nederlandse Goed Nieuws zijn verspreiders van optimisme in de wereld.
Er zijn steeds meer ‘kletskassa’s’ te vinden in de Nederlandse supermarkten.
Eenzaamheid is een groot maatschappelijk probleem in de samenleving. Dat lang niet alleen ouderen last hebben van een eenzaam bestaan, maar ook jongeren en studenten,s steeds duidelijker. Mede daarom hebben supermarkten zoals de Jumbo steeds meer kletskassa’s beschikbaar gesteld, waarbij mensen die behoefte hebben aan een praatje en wat aandacht terecht kunnen. Zo ontstaat er – zeker in de buurtsuper – meer verbinding en oog voor elkaar.
Almeerse voedselbank laat klanten gratis naar de tandarts gaan.
Armoede, honger, slechte voeding, slechte levensstijl. Het zijn allemaal zaken waar mensen die bij de voedselbank langs moeten mee te maken krijgen. In Almere hebben ze daarom de klanten van Voedselbank Almere een gratis mondzorgbehandeling en poetsvoorlichting gegeven. Je kunt je voorstellen dat het haast onmogelijk is om óók naar de tandarts te gaan, als het water je aan de lippen staat, financieel gezien. Veel mensen schamen zich daarnaast voor hun gebit of kunnen niet eens gezond eten nuttigen vanwege een slecht gebit. Sinds de mondzorg uit het basispakket is gehaald voor volwassen, is dit uiteraard een fantastisch initiatief.
Van voedselresten tot verwarmig.
Jaarlijks worden er miljoenen kilo’s voedsel weggegooid, waarvan er maar een paar procent op afvalstortplaatsen terechtkomt zodat het gerecycled kan worden. Ten eerste: uiterst zonde natuurlijk dat er zoveel eten wordt weggedaan, maar des te meer jammer dat deze resten niet meer op recyclingstations belanden.
In Zuid-Korea hebben ze daar een oplossing voor, waardoor nu 90% van alle voedselresten opgehaald wordt door de gemeente, afkomstig van restaurants, straattentjes en particulieren. Deze opbrengst gaat naar speciale machines die er twee dingen mee doen ten behoeve van de samenleving. Ten eerste wordt het voedsel verwerkt en gedroogd totdat het gebruikt kan worden als compost die rijk is aan proteïnen en vezels voor de landbouw en kan dienen als voedsel voor kippen en eenden. Ten tweede worden er anaërobische bacteriën toegevoegd aan de etensresten (biovergisting), waardoor er CO₂ en methaan ontstaat, waardoor huizen middels biogas verwarmd kunnen worden. Het mooie hieraan is dat het water dat nodig is voor dit proces afkomstig is van het vocht dat eerder gescheiden is van de voedselresten. Op deze manier worden de voedselresten duurzaam benut en groeit de bewustwording van overconsumptie en verbruik en helpt het de boeren.
Een tweede kans voor mens en product bij i-did.
Als je in de toekomst een origineel, duurzaam en maatschappelijk verantwoord cadeau zoekt; zoek niet verder. I-did is een Nederlandse onderneming die is opgericht door Mireille Geijsen. Zij kwam met het idee om zowel afgeschreven kleding te ‘recyclen’, als mensen met een migratieachtergrond die maar geen werk konden vinden aan een nieuwe baan te helpen. Zo zorgt i-did ervoor dat oude bedrijfskleding en -textiel als een nieuw product gebruikt kan worden door hetzelfde bedrijf waar de grondstoffen oorspronkelijk vandaan komen. Pakken van cabinepersoneel van de KLM worden bijvoorbeeld omgetoverd tot accessoires voor het personeel, zoals een paspoorthoes. Ook maken ze akoestische panelen gemaakt van vilt, die gerecycled zijn van uniforms van Defensie of De Efteling, voor een betere werkomgeving op kantoor.
Tot nu toe heeft i-did bijna 300 langdurig werklozen geholpen aan een vaste baan en hebben zij een vast inkomen gekregen. Ook is meer dan 16 miljoen liter water bespaard en bijna honderdduizend kilo textiel hergebruikt. Het mooiste is misschien nog wel dat jij ook kan bijdragen aan het succes van i-did, door het kopen van één van hun producten. Zo geef je een cadeau met impact, met een bijzonder verhaal en help je anderen er significant mee. En dat mag dan best een cadeautje aan jezelf zijn!
Average Rating