Worden vrouwen blijer van het kopen van roze producten? Sommige vast wel, maar zouden ze er ook meer geld voor over hebben? Een zak roze scheermesjes van hetzelfde merk is vaak duurder dan een zak blauwe scheermesjes voor mannen. Pink tax of roze belasting wordt het genoemd: producten voor vrouwen die vaak duurder zijn gemaakt dan soortgelijke producten bedoeld voor mannen. Als je een rondje door de Kruidvat loopt is het makkelijk terug te zien: bij scheermesjes, deodorant, shampoo en andere verzorgingsproducten, maar ook bij kledingwinkels en kapperszaken zijn prijsverschillen te zien.
Een aantal eurocenten verschil voor deodorant lijkt niet veel uit te maken, maar wanneer je het verschil op jaarbasis gaat uitrekenen kun je dit zelfs met Girl Math niet rechtvaardigen. In Nederland betalen vrouwen tussen de 10 en 30 procent meer voor producten. In Engeland 34 procent meer en in Duitsland en de Verenigde Staten zelfs 37 procent meer. En dat terwijl vrouwen over het algemeen ook minder verdienen dan mannen. Het speelt vooral een rol bij cosmetica en verzorgingsproducten, maar ook bij kappers zie je vaak verschillen. Logisch zou je zeggen, vrouwen hebben over het algemeen ook langer werk. Maar veel vrouwen hebben juist een kort kapsel en betalen soms meer dan mannen met lang haar. Als er toch een prijsverschil moet zijn, zou dit beter afhankelijk kunnen zijn van haarlengte in plaats van van geslacht.
Waarom zijn vrouwenproducten vaak duurder? Er zit geen simpele verklaring achter zoals dat roze verf nou eenmaal duurder is of dat er andere duurdere ingrediënten voor de doucheproducten worden gebruikt. Prijsverschillen op basis van gender worden bepaald door marketingstrategieën. De betalingsbereidheid van vrouwen is hoger, omdat zij vaak meer tijd besteden aan hun uiterlijk en van hen eerder verwacht wordt dat ze er verzorgd uitzien. Bedrijven spelen hier slim op in en nemen deze betalingsbereidheid mee in hun prijsbepalingen.
Maar eigenlijk slaat het natuurlijk nergens op. Producten zouden niet duurder moeten zijn wanneer het enige aantoonbare verschil de kleur ervan is. Prijsdiscriminatie is per wet verboden, volgens de Europese wetgeving is directe en indirecte discriminatie tussen geslachten bij goederen niet toegestaan. En toch gebeurt het, want makkelijk is het niet te controleren. Het is namelijk wel een ander product wat je ziet.
En wat kun je ertegen doen? Je kunt wel gaan klagen tegen een arme zestienjarige met een eerste bijbaantje bij de Kruidvat, maar die kan er ook niet veel aandoen. Het beste is om je ervan bewust te zijn en erop te letten, koop de blauwe variant of een genderneutrale variant als die er is. En als er steeds meer aandacht en discussie over komt zal het hopelijk langzaam veranderen. Mogelijk was je al op de hoogte, misschien nog niet. Wellicht dat je volgende keer de roze artikelen toch maar in de schappen laat staan.
Bronnen:
Peuteman, A. 2023. Pink tax: waarom vrouwen 200.000 euro meer uitgeven dan mannen. https://www.knack.be/nieuws/belgie/maatschappij/pink-tax-vrouwen-moeten-wel-meer-uitgeven-dan-mannen/
Average Rating