Read Time:7 Minute, 0 Second

De oud-directeur van Schiphol, Dick Benschop, heeft afgelopen zomer – net voordat hij zijn zinkend ‘schip’ verliet – in een interview gezegd dat Schiphol bijzonder is. Ik ben het niet vaak eens met bestuursvoorzitters, al helemaal niet met ‘zeven-vinkjes-mannen’, maar in dit geval deel ik deze overtuiging. Ik vind Schiphol namelijk bijzonder, in de breedste zin des woords. Ik ken weinig plekken waar beide kanten van de medaille zo dichtbij elkaar liggen en waar de lijn tussen vreugde en vervuiling zo dun is.

Vreugde en verdriet  

Aan de ene kant is Schiphol een plek van vreugde. Een plek van komen en gaan, van elkaar terugzien of juist afscheid nemen. Waar vluchtig oogcontact met onbekenden zich afwisselen met bekenden zo lang mogelijk in de ogen kijken, totdat tranen je zicht vertroebelen. Het is een plek van hollen en stilstaan. Waar je de ene keer na lang in de rij staan, in de volle zon, nog net op tijd door de security komt voordat de gate sluit. Neem je de andere keer juist de tijd om je geliefde nog één keer stevig vast te houden in de vertrekhal. Vergezeld met ballonnen en banners, worden familieleden, vrienden en liefdeskoppels herenigd met de nodige ontroering zoals in Hello Goodbye en All you need is love. Een plek waar je je kan wanen in onzichtbaarheid, tussen de massa’s vakantiegangers, doorgewinterde vliegers en de vele passagiers die wachten op hun transit. Terwijl je daar ook weer niet zo anoniem bent als je denkt, gezien de vele camera’s en de overvloed aan douaniers en Koninklijke Marechaussee. Mits het personeelstekort is opgelost. 

Fopperij en vervuiling 

Aan de andere kant is Schiphol een plek van verdriet. Schiphol illustreert bij uitstek waar kapitalisme toe in staat is, met diens honger naar geld en het verwerven van een betere marktpositie voor het bedrijf en zijn directe omgeving. Denk daarbij aan de hoge staatssteun aan Schiphol waaraan burgers ongeacht of ze dat willen meebetalen. Of het niet willen krimpen omwille van winst verliezen. Het opkopen van stikstofrechten en het uitkopen van boeren ten koste van het milieu. Het strafrechtelijk aanvechten van de bouw van omliggende woningen ter preventie van rechtszaken van toekomstige bewoners jegens Schiphol vanwege geluidsoverlast. Juist nu woningen zo hard nodig zijn. Denk daarnaast ook aan de fysiek zware belasting van het bagagepersoneel die onder omstandigheden werken die niet volgens de norm zijn. De hoge werkdruk van beveiligers. De jaren van op grote schaal etnisch profileren door de Marechaussee. En dan heb ik het uiteraard nog niet over de gezondheidsrisico’s waar platformmedewerkers en omwonenden dagelijks mee te maken krijgen. Onder die gevaren vallen geluidsoverlast, slapeloosheid, het inademen van ultrafijnstof en een verhoogd risico op kanker, met alle gevolgen van dien. 

Gezien de bovenstaande casussen, komt het niet geheel uit de lucht vallen dat ik tijdens het googelen het werkwoord ‘schiphollen’ ben tegengekomen. De Van Dale heeft dit namelijk in het woordenboek opgenomen met de betekenis het misleiden, manipuleren, liegen en bedriegen van omwonenden door Schiphol. Oud-minister Winsemius van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer gebruikte deze term voor het eerst in een interview in Buitenhof. Zo kan iemand geschiphold worden als de luchthaven toch wel wil uitbreiden, terwijl eerder werd aangekondigd dat het aantal vliegbewegingen beperkt zal worden. Een ander voorbeeld van schiphollen is de huidige Polderbaan op Schiphol, die destijds door de overheid werd geïntroduceerd als – ik verzin dit niet – de ‘milieubaan’. Het doel van de milieubaan was om een eind te maken aan de overlast voor bewoners. Daarentegen blijkt dat de Polderbaan juist meer geluidsoverlast veroorzaakt en dat de bodem zwaar verontreinigd is. 

Uitvlucht 

Vroeger was Schiphol niet zo controversieel voor mij als tegenwoordig. Ik was niet bekend met alle toestanden van de luchthaven en de grootschalige negatieve impact van vliegen op het milieu. Die enkele keer dat ik in een vliegtuig zat, genoot ik daarvan met volle teugen. Vooral het opstijgen, het landen, wanneer er turbulentie is en uiteraard van het uitzicht. De aarde vanuit een ander perspectief zien en daarover filosoferen. Nadenken over hoe die kolossale vliegtuigschepen uitgevonden zijn, hoe het überhaupt mogelijk is om te kunnen vliegen en hoe ze ons binnen een mum van tijd naar de andere kant van de wereld kunnen brengen. Enfin, ieder aspect eigenlijk. Ik moet zelfs bekennen dat ik tot voor kort af en toe naar Schiphol ging, uiteraard met de trein vanuit milieuoverwegingen, als een uitvlucht van de dagelijkse sleur. 

Ontvluchten 

Het is duidelijk dat er omtrent Schiphol een dunne lijn is tussen enerzijds vreugde en vrolijkheid en anderzijds fopperij en vervuiling. Hoe bijzonder ik Schiphol ook vind, ik kan het niet meer over mijn hart verkrijgen om vanaf daar nog naar een bestemming te vertrekken. Al helemaal als het om een vakantiebestemming gaat. De impact op mens, dier en milieu is voor mij gewoonweg te ingrijpend. Het reisbeleid waarbij men voor afstanden tot 700 kilometer met de trein dient te reizen, vind ik een perfecte uitkomst. Hiermee wordt het aantal vliegreizen gereduceerd met 43% en ontstaat er minder (geluids)overlast, minder uitstoot en minder gezondheids- en natuurschade. Echter moet de prijs van een kaartje voor het openbaar vervoer flink gedrukt worden, wil men duurzaam reizen aanmoedigen.

Dat ik zo veel mogelijk probeer te ‘ontvluchten’ betekent niet dat ik iedereen verplicht om dat ook te doen. Het gaat er namelijk niet zo zeer om wat ik per se vind, maar dat iedereen voor zichzelf een weloverwogen keuze maakt en deze ook daadwerkelijk kan maken, met de juiste informatie. Voor mij uit dat zich in hello meer aandacht voor mens, dier, milieu, een kerosinebelasting en toegankelijker ov. En goodbye overlast, gezondheidsproblemen, natuurschade, privéjets, nachtvluchten en dus ook Schiphol. 

Door: Yashwanti

Bibliografie: 

FNV. (8 september 2022). Meldpunt bagagepersoneel Schiphol. FNV. https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2022/09/meldpunt-bagage-afhandelingsmedewerkers

Ministerie van Algemene Zaken. (1 juni 2022). Veelgestelde vragen over financiële steun aan KLM. Rijksoverheid.nl. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/staatsdeelnemingen/vraag-en-antwoord/financiele-steun-aan-klm

NOS. (24 juni 2022). Krimp Schiphol: “Historisch maar nog niet genoeg.” NOS.nl. https://nos.nl/artikel/2433968-krimp-schiphol-historisch-maar-nog-niet-genoeg

RTL Nieuws. (8 december 2022). Schiphol gaf al ruim 16 miljoen euro uit in jacht op stikstofrechten. RTL Nieuws. https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5351789/schiphol-miljoenen-opkopen-boerderijen-noord-holland

Ministerie van Algemene Zaken. (13 februari 2023). Antwoorden op Kamervragen over het bericht ‘Raad van State zet streep door nieuwe woonwijk bij Schiphol.’ Rijksoverheid.nl. https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2023/02/13/antwoorden-op-kamervragen-over-het-bericht-raad-van-state-zet-streep-door-nieuwe-woonwijk-bij-schiphol

Schrijver, C. (1 juni 2022). FNV, CNV en Schiphol bereiken akkoord. FNV. https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2022/06/fnv-cnv-en-schiphol-bereiken-akkoord

NOS. (14 februari 2023). Hof verbiedt etnisch profileren marechaussee bij controles. NOS.nl. https://nos.nl/artikel/2463761-hof-verbiedt-etnisch-profileren-marechaussee-bij-controles

Van Der Parra, H., & Meindertsma, B. (28 oktober 2018). Meer mensen hebben last van Schiphol: “Officieel bestaat mijn geluidsoverlast niet.” NOS.nl. https://nos.nl/artikel/2256825-meer-mensen-hebben-last-van-schiphol-officieel-bestaat-mijn-geluidsoverlast-niet

NOS. (9 december 2021). “KLM en Schiphol wisten van verhoogde kans op kanker platformpersoneel.” NOS.nl. https://nos.nl/artikel/2408755-klm-en-schiphol-wisten-van-verhoogde-kans-op-kanker-platformpersoneel

Boon, den T. (4 december 2017). Schiphollen. Taalbank. https://www.taalbank.nl/2017/12/04/schiphollen/

Van Dale. (2023). Schiphollen. Van Dale. https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/schiphollen

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. (13 juli 2022). Kamerbrief over verzoek aan Schiphol voor aanvulling vergunningaanvraag Wet natuurbescherming en passende beoordeling. Rijksoverheid.nl. https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2022/02/23/procedure-aanvulling-vergunningaanvraag-wet-natuurbescherming-en-passende-beoordeling-wijziging-luchthavenverkeerbesluit-schiphol

Meer, van der J. (1996, October 30). Nederland startbaanland. De Groene Amsterdammer. https://www.groene.nl/artikel/nederland-startbaanland

Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. (2023). Indicatieve Niveaus voor Ernstige Verontreiniging PFOS, PFOA en GenX in grond en grondwater. RIVM. https://www.rivm.nl/pfas/indicatieve-niveaus-voor-ernstige-verontreiniging-pfos-pfoa-en-genx-in-grond-en-grondwater

Parlementaire Monitor. (3 februari 2022). Motie Bouchallikh c.s. over de trein als norm voor reizen tot 700 kilometer – Spoor: vervoer- en beheerplan. Parlementaire monitor. https://www.parlementairemonitor.nl/9353000/1/j9vvij5epmj1ey0/vlq5skccuxz3

About Post Author

Yashwanti Puar

Thema’s zoals de maatschappij, globalisatie, mensenrechten en onrecht, (neuro)psychologie, ongelijkheid, ethiek en filosofie, duurzaamheid, geschiedenis, politiek en activisme staan veelal centraal in mijn artikelen en columns. Daarnaast lees ik graag kranten en boeken, ga ik graag naar het theater, kijk ik veel films en detectives ben ik altijd in voor een goed gesprek en een inhoudelijke discussie.
Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Geef een reactie

Previous post Bestuursblog #55: Prestatiedrukte en lentekriebels
Next post Waarom stoppen we met spelen?
Gastschrijver worden?

KLASsepost is altijd op zoek naar gastschrijvers die hun persoonlijke, maatschappelijke, ideologische of grappige verhalen met het LAS-publiek willen delen. Dus heb jij nog een tekst, gedicht, fotoserie of shortfilm liggen die je eindelijk durft te delen? Of begint de inspiratie te borrelen om nieuwe dingen te gaan creeëren? Meld je dan nu aan als gastschrijver!