Read Time:4 Minute, 58 Second

Sinds kort ben ik bekend met het Instagram account genaamd Havermelkelite. Ik hoor je nu al denken ‘OK boomer’, ‘heb jij onder een steen geleefd of zo?’, maar ik had nog nooit van dit account gehoord noch was ik bekend met de term havermelkelite. In 2020 begon journalist Jonas Kooyman dit account met als doel om te schrijven over het Amsterdamse stadsleven en de tijdgeest van deze millennials. Het account Havermelkelite, HME voor intimi, staat vol met zelfspot en herkenbare scènes van het Amsterdamse leven. Geïnspireerd op het gedachtegoed van deze generatie om niet meer te pronken met dure auto’s of horloges, maar met (milieu)bewuste keuzes, bestelt deze elite een cappuccino met havermelk in een biologische koffiebar en doet ze aan quiet quitting (alleen nog maar doen waar je voor betaald wordt). 

De havermelkelite is woke: Zij luisteren veelvuldig naar podcasts, doen aan (hot) yoga, drinken detox sapjes en natuurwijn. Ze fietsen op elektrische VanMoofs naar een lunchdate en hun wekelijkse uitje naar Rocycle. Dat klinkt als een club, maar is het eigenlijk niet, maar heeft er wel veel van weg. Ze hebben een abonnement op de krant, dragen gorpcore (als je niet weet wat dat is, behoor je waarschijnlijk niet tot deze elite) en bekommeren zich om mensenrechten, terwijl ze ook regelmatig een Uber bestellen. Ze korten te pas en te onpas woorden in, zoals ‘havercappu’ (havercappuccino) en ‘eggs Benny met avo’ (Eggs Benedict met avocado), en gebruiken om de haverklap Engelse woorden midden in een zin. Heel erg annoying. Ze overwinteren massaal met andere Randstedelingen in Kaapstad tegen de winterdepressie, om daar vervolgens met de elite te praten over CBD olie en Hello Fresh. Wat de leden van de HME nog meer gemeen hebben is dat ze aan de Wim Hof methode doen, een aesthetic marmeren bijzettafel bezitten en voornamelijk in de media of cultuur stage lopen of werkzaam zijn als consultant bij Deloitte. Ten minste, als ze nog niet begonnen zijn aan hun start-up, natuurlijk.  

In het begin van mijn expeditie op het HME-account was ik nogal overweldigd door de verhalen. Is dit de generatie waartoe ik behoor? Geven zij echt zoveel geld uit aan door Ubereats bestelde koffie? Als zij zo bewust zijn, hoe komt het dan dat zij zoveel immorele en hypocriete handelingen doen? En wat is de bredere betekenis van deze elite voor de maatschappij? 

Wat moeten wij hiermee?

Het account maakt het ten eerste mogelijk om zichzelf te identificeren met de levensstijl en mentaliteit van deze elite. De HME, en daarmee Generatie Y en de yuppen, zijn uiterst individualistisch en leven in een tijd waarin zowel presteren als jezelf (online) presenteren erg belangrijk wordt bevonden. Ze willen succesvol overkomen door mee te doen met deze ‘elite’, maar eigenlijk houden zij de schijn op, en dat weten zij meestal ook. Ze zijn progressief, hoogopgeleid en ondernemend en toch hebben ze een hoge studieschuld, kunnen ze geen vast contract krijgen, zijn ze veel geld kwijt aan dingen die ze eigenlijk niet gelukkig maken en kunnen ze onmogelijk een koophuis bezitten, wat eigenlijk ook erg triest is. 

Het feit dat deze mensen dezelfde gemeenschappelijke ervaringen, leeftijd en demografie delen  schept een band. Dat kan als gemoedelijk worden ervaren. Mensen zijn nou eenmaal groepsdieren en willen een gevoel van samenhorigheid; ‘we zitten allemaal in hetzelfde schuitje’. Het is eng om jezelf af te zonderen van de bekende nep-elite, maar de drang om het leven waarin je continu onder druk staat achter te laten is ook groot. Dus boeken ze maar een vakantie naar Bali om tot rust te komen en zichzelf te vinden, maar piekeren ze ook over milieuvervuiling tijdens de reis. Ze zijn of hebben alles, maar willen het eigenlijk niet. Niet gek dus dat deze groep voornamelijk kampt met depressies, angststoornissen en overmatig middelengebruik.

Wat is het nut?

Ten tweede denk ik dat het account ook de gelegenheid biedt om te reflecteren op het gedrag van de HME en de bijbehorende – vaak absurde – trends van deze tijd. Zo was ik aanvankelijk bang dat deze ‘internet antropologie’ niet al te morele keuzes zouden aanwakkeren. Er worden namelijk berichten geplaatst waarin mensen ondanks hun wokeness het kapitalisme bekritiseren, om vervolgens duur zuurdesembrood bij de Marqt te kopen en Esma’s (Espresso Martini’s) te drinken op rooftop bars. Toch denk ik dat deze vorm van vermaak en humor via de socials juist reflecterend werkt op het gedrag. Wanneer je de spot drijft met het afslaan van ‘gewone’ koemelk (zou de HME nog weten wat dat is?), maar je de kaasplank bij The Harbour Club niet kan weerstaan, dan ben je bewust van je acties. Door dit te delen maak je er anderen ook bewust van. Humor kan het effect ervan versterken, maar het gevaar zit ‘m wel in de hype. Ongezonde of hypocriete trends krijgen namelijk meer likes.

Detoxen in je eigen huis

Wanneer de havermelkelite gaat detoxen van haar eigen microtrends en obsessies, ziet ze wellicht in wat ze nou echt nodig hebben en willen. Loskomen van de verwachtingen van de maatschappij en een rooskleurige (woon)situatie en toekomst. Een wereld waarin intrinsieke waarden niet ondergesneeuwd worden door materialistische waarden van het kapitalisme. Het nastreven van eigen geluk door los te komen van de drang naar meer oppervlakkige connecties, meer geld, meer macht en status. De zoektocht van de leden van deze elite naar hun plaats in de maatschappij en naar henzelf als individu, wordt dan vanzelf weer ‘gemanifesteerd’, een veelvoorkomende uitspraak van de havermelkelite, door te luisteren naar podcasts. Stiekem hoop ik dat ze dat niet doen in één van de vele koffiebars, die er overigens allemaal hetzelfde uitzien, maar in hun eigen koopwoning mét zonnepanelen. Want zo woke zijn ze dan weer wel. 

Door: Yashwanti

Bibliografie: 

Kooyman, J. (2023). About – Havermelkelite. https://havermelkelite.substack.com/about
Nemesis. (30 november 2022). Demografische kenmerken. Trimbos Instituut. https://cijfers.trimbos.nl/nemesis/kerncijfers-psychische-aandoeningen/demografische-kenmerken/

About Post Author

Yashwanti Puar

Thema’s zoals de maatschappij, globalisatie, mensenrechten en onrecht, (neuro)psychologie, ongelijkheid, ethiek en filosofie, duurzaamheid, geschiedenis, politiek en activisme staan veelal centraal in mijn artikelen en columns. Daarnaast lees ik graag kranten en boeken, ga ik graag naar het theater, kijk ik veel films en detectives ben ik altijd in voor een goed gesprek en een inhoudelijke discussie.
Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Geef een reactie

Previous post Bestuursblog #53: “Eén boek per week?”
Next post Tante Klaas weet raad: “hoe maak je een relatie uit?”
Gastschrijver worden?

KLASsepost is altijd op zoek naar gastschrijvers die hun persoonlijke, maatschappelijke, ideologische of grappige verhalen met het LAS-publiek willen delen. Dus heb jij nog een tekst, gedicht, fotoserie of shortfilm liggen die je eindelijk durft te delen? Of begint de inspiratie te borrelen om nieuwe dingen te gaan creeëren? Meld je dan nu aan als gastschrijver!