Read Time:2 Minute, 37 Second

Door: Anouk Boot

Onlangs keek ik de documentaire Fyre Fraud. Deze docu gaat over wat dé happening van het decennium had moeten worden: Fyre Festival. Fyre Festival zou een luxueus muziekfestival worden en werd volop gepromoot door influencers en modellen zoals Bella Hadid, Kendall Jenner en Hailey Baldwin. Door organisatorische redenen en fraude draaide het festival in April 2017 uit op een ramp en zit de oprichter Billy McFarland op dit moment zelfs in de gevangenis. 

Hoewel er eigenlijk tot de dag van het festival zelf helemaal niks geregeld was op het eiland waar het zou plaatsvinden, hebben een paar honderd mensen voor duizenden dollars tickets en packages gekocht. Uiteindelijk was het dus één grote flop, maar de marketing van het festival; dat verdient eigenlijk wel een applausje. 

Een groep modellen werd ingehuurd om een commercial te filmen op de Bahama’s (uiteindelijk niet eens hEen groep modellen werd ingehuurd om een commercial te filmen op de Bahama’s (uiteindelijk niet eens het eiland waar het festival plaatsvond) en door een strak staaltje editing zag het er (ik kan het niet anders noemen), werkelijk waar magisch uit. Zet dat tegenwoordig op social media en iedereen die iets wil voorstellen moet er naartoe. Een klassiek gevalletje FOMO (fear of missing out). Fyre Fest ging viraal op social media en tickets werden massaal gekocht.

Dat is de kracht van influencers: geld uitgeven (én geld ontvangen) puur voor het perfecte Instagram-plaatje. Niet zozeer op vakantie gaan voor de ervaring, maar voor het aanzien en misschien ook wel de afgunst van al die mensen die aan de andere kant van het schermpje constant meekijken in jouw leven. Al kan het beeld dat iemand op Instagram creëert natuurlijk niet echt diens ‘leven’ genoemd worden, het is alleen maar de perfecte weerspiegeling van een imperfecte waarheid.

En het gaat natuurlijk ook niet alleen maar om vakantie, het gaat om veel meer. Denk aan de Kardashian-Jenner clan die het ene na het andere product promoten op hun sociale media voor ronduit belachelijke bedragen. 

Onze generatie, ook mede versterkt door corona, spendeert vele uren per dag op de telefoon. Ik wil niet generaliseren, maar het overgrote deel zal meerdere social media accounts hebben: Instagram, TikTok, snapchat… Dat is helemaal prima, doe vooral waar je zelf blij van wordt. Maar ik wil wel het volgende meegeven: ga eens bij jezelf na waarom je de accounts volgt die je volgt; maakt het je mentaal gezonder, sterker en gelukkiger? Of jaloers en minder gelukkig met het leven dat je leidt? Terwijl dat wat jij ziet negen van de tien keer niet eens dicht bij de realiteit komt, net zoals de promotie van Fyre Festival

FOMO kan heel echt en vervelend voelen. Maar eigenlijk slaat het nergens op. We zijn hier maar een korte tijd en het beste wat we met die tijd kunnen doen, zijn dingen waar we blij van worden (ongeacht wat anderen daarvan vinden). Focus je tijd op jezelf en op het vormen en leven naar je eigen waarheden. Kijk eens wat meer om je heen en naar buiten, in plaats van op dat kleine schermpje.

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Geef een reactie

Previous post Dhyana’s favorieten
Next post Zij met de lokken
Gastschrijver worden?

KLASsepost is altijd op zoek naar gastschrijvers die hun persoonlijke, maatschappelijke, ideologische of grappige verhalen met het LAS-publiek willen delen. Dus heb jij nog een tekst, gedicht, fotoserie of shortfilm liggen die je eindelijk durft te delen? Of begint de inspiratie te borrelen om nieuwe dingen te gaan creeëren? Meld je dan nu aan als gastschrijver!